Stichting Aimable

Winti therapie door Stichting Aimable

Winti is een traditionele Afro-Surinaamse religie. De term wordt tevens gebruikt voor alle bovennatuurlijke wezens die door Anana Keduaman keduampon zijn geschapen. De winti’s zijn door West-Afrikaanse slaven in de slavernijperiode meegenomen naar Suriname.

Winti is de levensovertuiging die tijdens de slavernij in Suriname is ontstaan.

Afro-Surinaamse winti-rituelen

Winti is niet in één woord of zin te beschrijven. Het is een levensovertuiging, een religie, een way of life bestaande uit zichtbare en onzichtbare elementen. Ontstaan uit kosmologische, spirituele en religieuze overtuigingen van verschillende Afrikaanse volkeren die als slaven naar Suriname werden gebracht tijdens de trans-Atlantische slavenhandel. Op Surinaamse bodem is een eigentijdse plurale vorm ontstaan door vermenging met andere culturen.

Deze orale overleving is van generatie op generatie doorgegeven. Het is een soort mix van mythologie, filosofie en natuurreligie met diep verankerde wortels in de Surinaamse cultuur. Winti richt zich op harmonie, respect voor de natuur, respect voor het leven, rechtvaardigheid en dienstbaarheid aan de gemeenschap. Iedereen belijdt winti op zijn eigen manier soms verweven met de Christelijke traditie waarin de drie-eenheid een grote rol speelt. Deze hybride vorm wordt ook wel tussen kruis en kalebas genoemd. De Surinaamse winti-cultuur kenmerkt zich door het gebruik van kruidenbehandelingen en de culturele baden.

De laatste jaren durven mensen steeds openlijker te praten over winti en dit ook te praktiseren. Soms ingegeven vanuit een bepaald ziekte beeld gaat men op zoek naar hulp als de westerse medische zorg niet aansluit of helpt. Wij geven uitvoering en richting aan deze alternatieve vorm van natuurgeneeswijze. St. Aimable organiseert winti activiteiten in Nederland en Suriname. Heb je vragen blijf er niet mee rondlopen maar stel deze aan een bigi sma in de familie of neem contact op.

Scroll naar boven